fredag 29 juni 2012

BB tiden.

Dag 1.

Anländer till BB. Dela rum med en som snarkar jätte högt. Kan inte kissa. Blåsan är sprängfull. Börjar bli lite hysterisk nu. KAN INTE KISSA. Till slut blir jag tagen på allvar och blir tappad på 1,5 liter urin. Det är en så kallat dysfunktion som händer i bland. Får kateter. Snygg påse på benet att tömma. Dagen går fort. Dags för mannen att åka hem. Ångest.

Grannen brevid snarkar JÄTTEHÖGT. Alexander sover som en stock, fortfarande utmattad. Ont i svanskotan. Jätteont.

Dag 2.

Frukost serverad, kan inte gå ut. Tömma kisspåse. Kasar ner från vaden om man väntar för länge. Ta upp Alexander och bonda. Ont i svanskotan. Mannen kommer. Tror vi tog en promenad med bebben i korgen. Mycket stolta föräldrar. Såklart var vår bebis den finaste. Tror det var dags för Alexander att amma denna dag, fungerade ej så bra. Yes! grannen åker hem. Ny granne kommer som gjort kejsarsnitt, snarkar inte. En BM säger att mina bröstvårtor är ej tillräckligt långa för amning, får plastproppar att sätta på. Sådana man har om man har ömma bröstvårtor. Går bra först, men på natten visar Alexander temperament och slår bort plastpropparna. Bröstpump introduceras.Vi ska gå på hemförberedande kurs. Vi kan åka hem  nästa dag. Läkarundersökning av Alex. Allt normalt. Jag får lite Alvedon för svanskotan. Diverse andra tester på Alex, öron m.m. Känner mig äcklig i sjukhusets skjorta men orkar inte byta till egna kläder, dessutom passar ej tajtsen över katetern.


Dag 3.

Går ut och äter frukost. Ont i svanskotan, svårt att sitta och amma. Mannen kommer. Middag. Vägning av Alex. Har gått ner 13%, gränsen för att åka hem är 10%. Jag, ledsen. Bm säger helt normalt med hormoner. Det vet jag, men är ledsen, har ont i svanskotan och den där j...a katetern. Alex får ersättning, ska gå upp i vikt. En trevlig BM tar hand om oss på natten, hon säger att det är inget fel på mina bröstvårtor. Ska ej använda plastpropparna  mer. Känner mig lugnare.


Dag 4.

Frukost. Amma. Ersättning. Vägning. Alexander har gått upp. Vi får åka hem! Kan inte kissa. Får åka hem med katetern. Jobbigt. Tid på Fredag( 1 v. senare), för att ta bort om det går. Åker hem i nattlinne och morgonrock som snälla mannen köpt.


Jobbig tid på BB, nästa barn hoppas jag att allt går bra( om vi nu får ett till mirakel), och jag åker hem DIREKT!


Fick bort katetern på Fredagen, midsommarafton. Så skönt. Vissa får ha kvar den i två månader. Tänk hela sommaren med kateter.



2 kommentarer:

  1. Stort grattis till er son och tack för att du delar med dig av din berättelse! Jag sitter här och gråter när jag läste den. Jag har BF om en vecka och det börjar kännas pirrigt.

    SvaraRadera
  2. Tack! Hoppas din förlossning går bra, det kan börja när som helst. När jag tittar på min lilla guldklimp är alla krämpor som bortblåsta och jag kan tänka mig en ny förlossning. Ett syskon, om vi har den turen.

    Kram och lycka till!

    SvaraRadera