torsdag 28 juni 2012

Fortsättning om förlossningen....

Det började.........

natten 2012-12-06 kl.02.00. Var tvungen att gå på toaletten, sen kom det värkar var 10 min som varade i ca 20 sek. Sen blev de mer intensiva, tog ett bad och värkarna kom var femte minut och höll i sig i ca 40 sek. Ringde till förlossningen och berättade, ville mest förvarna att det är på gång. BM tyckte så klart att jag skulle vänta tills värk var 3:je minut á 60 sek. Och slemproppen har ej gått. Men vi fick så klart komma inför kontroll.

Efter badet och 2 alvedon började värkarna försvinna, åt frukost och låg sedan på soffan. Värkarna avtog och jag och min man tyckte att vi kunde gå och sova igen. Kände lite värkar när jag sov men inte så farligt. Nu är de oregelbundna och jag undrar hur länge detta ska hålla på. Trodde det var dags!

I alla fall kommer städerskorna snart så vi ska åka en tur med bilen. Allt är packat och klart i fall.

Hoppas det blir i dag. 2012-12-06.


Fortsättning......

Vi åkte som sagt i väg med bilen när städerskorna kom. Blev en bil tur till öresundsbron eftersom jag hade värkar ville jag ej gå ur bilen och gå in på något fika ställe. Köpte lite bullar och dricka, fikade i bilen.

Nu blev värkarna mer intensiva och mer regelbundna ca.15.00. Försökte göra profylax andningar i bilen.

Vi åkte hem och lade oss på soffan. Nu kom värkarna var 4:de minut á ca 40 sek? vad jag minns. Nu tyckte mannen att det var dags att åka in.

Värkar i bilen, försöker andas. Vi kom till förlossningen kl.17.00. jag var lugn, fast intensiva värkar och de tänkte såklart att de skulle skicka hem mig. MEN jag blev undersökt och jag var öppen 4 cm. Inget hem skickande där inte. Lämnade lite uppgifter, papper och förlossningsplan. Barnmorskan föreslog ett varmt bad och akupunkturnålar (3 st, på huvudet). Mysigt med ett hett varmt bad, tända ljus och juice i champagneglas. Intensiva värkar men hanterbara, försöker andas. Snäll BM som faktiskt också genomgått IVF på samma klinik som oss.

Efter ett tag, vet ej hur länge jag badade 1,5 timme? Började jag tänka på när ska jag få Epidural? Jag öppnades till 8 cm under badet. Klev upp ur badet, in till förlossningsrummet och de till kallade narkosläkaren. Medans vi väntade på att narkosläkaren skulle komma tyckte BM att jag kunde prova lustgas, det tog lite tid att lära sig, hjälpte lite grann. Narkosläkaren kom in i förlossningsrummet och frågade om jag visste vad Epidural var. Eh. JA. Sedan fick narkosläkaren larm och var tvungen att springa i väg. Så det blev ingen Epidural. Jag fick Petidin i stället, tror ej att det hade någon direkt effekt, blev lite lugnare. vet ej vilken dos jag fick, kanske var det en menlös liten dos? I alla fall var det bara att kämpa på, det fanns ju ingen annan utväg. Hinnorna bräcktes också någon gång i förlossningsrummet.

Lustgas, lustgas, blev faktiskt lite yr ibland. Sedan var det dags att börja krysta. krystade och krystade. Frågade hur lång tid det kommer att ta. - Det beror på dig, sa BM. Det blev föresten byte av barnmorska. En äldre käck en. Som var helt på. Här ska födas barn.

Krystade och krystade, skrek som en vildkatt och klöste stackars mannen, hade klippt naglarna som tur är. Sedan sa BM att jag skulle nu upp och stå i en sådan hög rullator så att pojken kunde komma ner bättre, fortare. Helt galet. Krystade där. Sedan blev det sängen igen. Jag hade inte så intensiva värkar att jobba med så jag fick värkstimulerande dropp. Pojken fick en nål i huvudet med tråd för att kontrollera hjärtfrekvensen. Krysta, krysta. Nu skrek jag, hur lång tid har det tagit? När kommer han?

Inget svar. Krysta, krysta. Nu äntligen var han på väg. Huvudet syntes. En annan BM kom och tryckte på magen när jag krystade, huvudet var på väg nu, fastnade vid "utgången" och det gjorde så ont. Vid nästa värk skulle jag krysta, tiden till nästa värk tog en miljon år. Värken kom och jag krystade, ut kom lilla alexander, man kände den lilla hala kroppen och navelsträngen och jag fick upp honom på bröstet. Jag sa flera gånger att - Jag kan inte tro att det är sant. En fin frisk pojke med full pot i Apgarpoäng, förutom hudfärg som var 1 istället för 2.

Äntligen!

Pappa var trött och det fanns ingen plats att sova så han fick åka hem. Vi klarade oss, sa jag. Min lilla snutt låg och snusade i sin BB korg. Lillen var jätte trött och utmattad, orkade inte snutta på bröstet.

Blev tappad på urin. Blåsan full.

Nästa dag.

Vaknar, tittar på snutten. Sköterska kommer. Lillen kall. Temp. Får ligga under en värme, element grej.

En miljon knutor i mitt hår. Försöker borsta ut. Märker att det gör jätte ont i svanskotan. Sedan frukost. Väntar på att min man ska komma.

Kan inte kissa.

Mannen kommer ca.11.00. Blir flyttad till BB. Undrar varför ej familje BB. Får svar - ej kan amma ej familje BB. Får åka rullstol.

Fortsättning följer om tiden på BB snarast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar