söndag 13 maj 2012

Bloggtorka

Har varit lite trött på sista tiden. Har i alla fall skrivit min "förlossningsplan". Ja, jag har faktiskt skrivit den själv!

Blev lite irriterad när jag läste en artikel för någon vecka sedan i Sydsvenskan. Det var en barnmorska som berättade om sina år som hon jobbat som barnmorska och hon sa att hon tyckte inte om att man skrev ut förlossningsbrev från Internet. Jag visste inte att det fanns "färdiga sådana"!!!!!!!!!! Alla har väl egna tankar om förlossningen.

Förlossningsplanen innebär ju inte att det ska gå till exakt enligt den planen, utan det är en så kallat förberedelse inför förlossningen. Vi vet att man kan inte planera en förlossning. Den kommer att se ut ungefär så här.



"Förlossningsplan"


för M ..... Personnummer

Pappa är F

Vi ser fram emot den här förlossningen och hoppas allt går bra. Vi har sett fram emot den här upplevelsen i fem år. Fem års ofrivillig barnlöshet och 6 IVF behandlingar. Nu ska vi äntligen få träffa vår älskade och efterlängtade son Alexander.

 

*Smärtlindring: Jag vill veta i god tid när Epidural kan läggas. Är även öppen för
   Petidin/Morfin.

* Lavemang kan tänkas.

* Födsel av bebis: Liggandes på ryggen i sängen.

* Perinealskydd vet vi vad det är. Förstår att man kan spricka lite. Jag är orolig för att spricka mycket, så kallat sfinkterruptur. Om barnmorskan hjälper till med tydliga instruktioner och perinealskydd vid krystningen kan vi förhoppningsvis undvika att jag spricker mycket.

* Önskar att få upp pojken på bröstet så fort som möjligt.

* Navelsträngen får sitta kvar tills blodet slutat pulsera, 3 min.

* Om det blir nödvändigt att sy vill jag veta hur mycket jag spruckit och vilken bedövning jag får.

* Jag är fast besluten att kunna amma därför är jag tacksam för all hjälp jag kan få för att komma i gång med amningen på ett bra sätt. Är medveten om att det kan ta veckor innan amningen fungerar bra.

* F vill gärna stanna med oss på BB när vår son är född och vi önskar oss ett eget rum.

 

Jag är medveten om att det är svårt att förutse hur förlossningen kommer att bli. Vi har diskuterat ovanstående saker, läst på en del och gått förlossningsförberedande kurs. Jag är självklart öppen för barnmorskans egna förslag och erfarenhet angående förlossning!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar