söndag 25 mars 2012

Gravidvecka (28+0)

Bebisen

Bebisen är nu ungefär 25 cm från huvud till stjärt, 40 cm från topp till tå och väger omkring 1300-1400 gram.

Hjärnan fortsätter att utvecklas och bildar nu alla veck och vindlingar som karaktäriserar en fullt utvecklad hjärna. Håret på bebisens huvud blir längre.

Man kan nu få en antydan till om bebisen vill komma ut med fötterna eller huvudet först. Bli inte orolig om det visar sig att den ligger med fötterna nedåt; det finns fortfarande tid för den att vända sig, och din läkare kan också försiktigt försöka vända på bebisen.


Du


Översta delen av din livmoder är nu c:a 7,5 cm ovanför naveln och din viktökning ligger förmodligen mellan 7 och 11 kg.

Du kommer förmodligen att besöka MVC varannan vecka från och med nu, även om det varierar från landsting till landsting. Vecka 28 utförs en del viktiga tester, som t.ex. om du har graviditetsdiabetes, järn och rhesusfaktor för att se om du är Rh negativ eller positiv, och om du kommer att behöva gammaglobulin efter förlossningen för att förhindra att din kropp bildar antikroppar mot din bebis blod.



Jag


Är lite långsam med uppdateringen som vanligt. Är nu redan i v.29 (28+0). Jag mår bra, inga krämpor förutom att jag får lite ont i bäckenet när jag har varit ute och promenerat. Har väl lite mood swings av och till, min man vet. Vikten är 65 kg/+8kg, inte så konstigt när jag ätit en massa denna vecka. Min man proppar i mig en massa, mest nyttig mat dock.Vill att bebisen ska växa!



v.28+0



Det var länge sedan jag åt godis och choklad. Hoppas påskharen kommer i år, jag har varit snäll och förtjänar ett påskägg.

I dag blir det ugnsbakad lax med gröna bönor och polenta, inte så sugen på det men är nyttigt för bebisen.

I Lördags var vi i Danmark, Köpenhmn och shoppade och åt lunch på Era Ora ( en sex rätters lunch på Italiensk restaurang.



Era Ora



In Italian, ‘era ora’ means simply ‘about time’. And this notion of time lies at the heart of our restaurant’s philosophy. At Era Ora, the experience of preparing and enjoying quality food is never rushed. A truly convivial moment requires time.


We believe that food and eating should be a complete sensorial and intellectual experience, evoking history, culture, memories and emotions as well as taste and texture. Respect for ingredients, detail and tradition dances with imagination and culinary intrigue. Elements of rusticity meet urbane style as return to judicious food preparation and enjoyment.


The story began in 1983 when owners Elvio Milleri and Edelvita Santos opened a small restaurant in Christianshavn and began the process of pioneering high quality Italian gastronomy that would change the Danish perceptions of it. Long time friend and cook Alessandro Jacoponi joined the team in 1987, and over the next two decades, Era Ora evolved and so did Danish culinary attitudes.
Since 1997 Era Ora has upheld its prestigious Michelin star; numerous other accolades include being four-time award winner of “Best Restaurant in Denmark.”




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar