tisdag 17 april 2012

BM besöket v.32

BM besöket gick bra. Kollade det vanliga, blodtryck, järnvärde, hjärtslag, mage, bebis.

V.31+0

Vikt: 66.8 Kg/ + 2kg sen förra gången.

Symfus-fundus mått: 29, mitt på kurvan.

Hb: 115, wow det har förbättrats,(tidigare 104). Fortsätter med Niferex.

Urin: protein, bakterier: 0

Blodtryck: 110/60

Fosterljud/hjärtslag: 128

Fosterrörelser: japp, bebisen har full håll i gång varje dag.


I kväll är det förlossnings förberedande kurs, undrar om vi är äldst, jag 35 år och min man 39 år. Ska tänka lite på vad jag vill fråga.

Har tänkt på om man nu vill ha Epidural när man är på förlossningen, kan man verkligen få det? För det är så här att det är en narkosläkare som ger ryggbedövning, men andra patienter t.e.x de som ska opereras går före. Vi som ska föda barn kommer sist. Statistiken visar att i Stockholm län fick 60% Epidural, i Skåne län var siffran 30%. Beror det på sjukvården i Skåne? Ingen ledig läkare? Lång väntetid? I så fall tar jag Petidin.

Det föds allt fler barn på sommaren ("planeras" och tillverkas under hösten), innan föddes det fler i Mars/April (de tillverkades under sommaren), men nu är det kanske så att det planeras när barnet ska födas. "Vissa kan planera". Tycker att det är bra att båda föräldrarna kan vara hemma första tiden. Hoppas att det inte är fullt på BB när vi ska föda ! Vi har som sagt inte planerat när vårat barn ska födas, vi är tacksamma när som.

Snart kommer städerskorna, de har tagit i sönder damsugar röret förra gången, går ej att fälla ihop. Var som sagt lite hysterisk i början när vi skulle ha städhjälp, vill liksom ha kontroll över att det blir bra gjort. Nu upptäcker man lite saker som går sönder. Men, men.

5 kommentarer:

  1. Skönt att allt såg bra ut. Meer än det gjorde för vår del idag...men så är det.

    Det där med epidural ska du nog inte oroa dig för. Enda gången du inte får det, är just som du skriver, om läkaren blir kallad till en op.
    Jag tror dock att det är rätt sällsynt, med tanke på planeringen innan =).

    Men så klart, jag är också rätt orolig att de inte ska hinna sätta den på mig...

    Hoppas du har en bra dag.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Hej igen.
    Jo, jag tyckte jag var ganska insatt i Toncis historia, men uppenbarligen har jag missat något eftersom du förknippar det med graviditetsdiabetes...
    Berätta gärna mer.

    Klart man vill vara på den säkra sidan, och det är väl bra att hon kollar upp det, min BM, men jag kan inte låta bli att fundera på följderna som blir av detta...
    Jag har inte haft högt blodsocker någon gång under graviditeten, därför blev det lite av en chock...

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju inte helt bekräftat att hon hade graviditetsdiabetes och att det var det som orsakade det som hände, hon hann aldrig göra glukosbelastning.

      Det är nog ingen fara, i värsta fall är det nog bara så att du får lägga om kosten lite. Inget gott i gott gott.

      Radera
  3. åh inte långt kvar nu ju..
    Men vilken låg hjärtljud barnet hade då.. har aldrig själv haft så lågt med någon av barnen legat på 140-145 på alla och har pojkar och en flicka..

    åhh spännande äventyr kommer ni få

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han låg väl och vilade just då, ibland har hjärtljudet legat på 134, inte så högt det heller.

      Radera