onsdag 18 april 2012

Förlossningsförberedande utbildning

I går var vi på förlossningsförberedande utbildning. Det handlade om som rubriken säger, just förlossning. Barnmorskan som höll i det kom från Rund & Sund och var en pigg & glad en. Vi gick igenom förväntningar, förlossningens olika skeden, smärtlindrings metoder och så fick vi göra lite avslappning och profylaxandning. Tyckte att det var väldigt bra och BM var faktiskt för Petidin/Morfin som jag funderat på. Samtidigt var jag helt uppstirrad och svettig under armarna. Jag är inte rädd för förlossningen men jag känner att jag vill ha kontroll.

Det som barnmorskan ville få fram var att man ska försöka vara avspänd och inte kämpa emot! Barnet kommer ändå att födas och om man själv hjälper till så går det lättare.

Som sagt var jag och min man äldst vad jag kunde gissa, de andra 7 paren var väl runt 25-30 år. Men det spelar ingen roll vi ska ju ha en bebis! Dessutom kan ålder och utseende vara förvirrande. Jag och min man ser ganska unga ut själv.


Nästa gång är nästa Tisdag, kommer ej riktigt i håg vad vi skulle prata om då. Tror det var om utdrivnings skedet av förlossningen. Par relationen och första tiden efter förlossningen, lite amning.

Nu ska jag baka chokladbollar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar