tisdag 10 april 2012

Rubella

Som sagt är jag inte immun mot Rubella, röda hund. Det kollades hos BM i början. Vissa IVF kliniker kollar det innan man sätter i gång med IVF, men inte vår klinik? Nu är det väldigt liten risk att man smittas i Sverige. Fick rådet att hålla mig borta från utländska små barn. Och vi har ej rest utomlands. Det hade varit katastrofalt om jag fått Rubella under graviditeten, det kan ge grava fosterskador bl.a dövhet. Det rekommenderas till och med att man gör abort om man blir smittad. Nu har jag klarat mig, bara ca 2 månader kvar. Tänk, 5 års väntan inklusive 6 återföringar och sen RUBELLA.

Jag kommer att vaccineras efter förlossningen då man ej kan ge vaccin när man är gravid.


2 kommentarer:

  1. Ja, tänk så obehagligt om man skulle drabbas av något som helst som är så hemskt...
    Jag tror inte att det togs några sådana prover på mig inför IVF, men det är ju bra att de tar det om det nun är så farligt...
    Men det kanske är rätt ovanligt att drabbas om man inte utsätts för extrema förhållanden och då menar jag att man ska vistas en längre tid i utlandet...

    Hoppas du har en bra kväll.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ytters liten risk att smittas. Sen när man vaccineras får man ej bli gravid på 3 månader så det hade dragit ut på tiden.

      Radera