onsdag 26 oktober 2011

Endometrios

Endometrios är ett tillstånd där livmoderslemhinna återfinns utanför livmodern t.ex. på äggstockarna, bukhinnan, tarmar, operationsärr, navlen eller urinblåsa. Den kan återfinnas på avlägsna platser som t.ex. i lungan, men det är väldigt sällsynt. Endometrios reagerar på samma sätt som livmoderslemhinnan under de kvinnliga könshormonerna menstruationscyklen genom att växa och ge ifrån sig en blödning. Blodet kan inte avstötas som vid en mensblödning, utan samlas i stället upp i blodfyllda cystor på äggstockarna, dessa kallas chokladcystor eller ger småblödningar under bukhinnan.
Endometrios är en sjukdom som drabbar kvinnor i fertil ålder.
Endometrios är en kronisk sjukdom.

Ja, man har som sagt endometrios. Helt plötsligt vid vul under pågående FET behandling( återföring 4), säger en av mina doktorer att endometriosen är nu under kontroll! Stelnade till lite och fick inte fram ett ljud. Ingen som sagt något om det tidigare! Började koppla vissa saker när jag kom hem. Jag slutade med p-piller för nästan 5 år sedan och under de senaste åren blev mensen rikligare och rikligare, under senaste tiden kunde jag blöda igenom tampong och binda på 20 min. Tänkte att det är inget att göra åt, kunde ju inte börja med p-piller igen som gör att blödningen minskar och jag ska ju bli gravid snart. Jag har ej haft ont vid mens.

Det gjordes en undersökning med vul inför utredningen, såg de ej något då?
Under vul inför ivf 3 sa doktorn att han skulle ta en bild, sen sa han inget mer(detta är doktorn som aldrig säger något). Under ÄP (IVF 3) gjorde det j.....gt ont, och det blödde mycket, ingen som sa varför och jag var ju borta i rosa himmeln.

Fattade senare att bilden togs för att doktorn såg eller misstänkte endometrios. Vid äggblocket stack man hål på endometrioscystor som sitter på äggstocken. Hade vid senare tillfälle samtal med doktorn om endometrios. Jag hade så kallat chockladcystor på ena äggstocken, doktorn tror ej att det påverkar! Som sagt äggen vi får ut ser bra ut. Men när embryot ska fästa då? Doktorn har ej sagt något om längre nedreglering eller operation.

Några dagar innan nyårsafton 2010 på natten fick jag jätte ont i magen och låg och skakade på toalettgolvet, mannen blev orolig och ringde ambulans, när ambulansen kom hade det mesta av smärtan gått över så de ville inte köra in mig till akuten. Vi körde in själva till kvinnokliniken. Där såg man på vul att en chocklad cysta spruckit och blodet hade runnit ut i livmodern. När blodet rinner ut från en chocladcysta ut i livmodern känns det som frätande syra sa läkaren. Ja, jag kände det. Läkaren sa något om att den vänstra äggstocken var angripen av endometrios men att den högra var ok.

Inför FET Februari 2011 började jag med akupunktur hos Dr Lin. Akupunktur ökar blodflödet genom kroppen och kan minska endometriosen. Jag hade tyvärr inte hunnit med så många behandlingar inför FET och det blev minus. Undrar om den spruckna chockladcystan påverkade, det ger ju inflammation.

Fortsatte  sedan med akupunktur under ivf 4 och 5 och då blev jag gravid bägge gångerna. Dock MA på ivf 4 och ivf 5 får vi se hur det går. Började med akupunktur ca 4 veckor innan ÄP, sen gjorde jag en behandling efter ÄP, sedan stopp.

Akupunkturnålarna sattes vid nedre delen av magen, på benen och fötterna. kändes väldigt avslappnande och lyssnade på kinesisk musik.

Vid MA på kvinnokliniken sa läkaren att chockladcystan var 4x4 cm, inte så liten!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar