lördag 22 oktober 2011

Plussat !




Lördagen den 15 oktober 2011


När jag börjat skriva bloggen har jag plussat! Det blev ett positivt graviditetstest den 15 okt. Detta var som sagt på vårt 6:e försök och ivf 5, jag fick dock mitt första pluss i mitt liv på vårt förra ivf men det blev missfall(missat missfall visades på vul i v.8).


Plusset kom genast inom några sekunder och man kände sig sådär svimmfärdig och kunde inte tro att det var sant. Varför har det blivit pluss de 2 sista ivfen? Det som jag provat är: akupunktur, slutat jobba, aspirin, långtidsodling under förra ivfen, ivf 4. Under ivf 5, akupunktur,aspirin,kortison.


Detta är inget doktorn på ivf kliniken rekomenderar utan är något som jag undersökt själv. Långtidsodling fick jag ta upp flera gånger innan doktorn till slut sa att det kunde vara något för oss, innan var det typ att 2 dagas odlade är lika bra.... osv. Doktorn har aldrig föreslagit aspirin och jag fick bestiga ett högt berg för att få kortison.








Kortison ville jag prova i och med att vi hade flera misslyckade ivf försök, embryona fäste aldrig, ett missfall och jag har endometrios. Jag tror med största sannolikhet att jag har ett högt immunförsvar där så kallat Natural killer cells attackerar fostret. Det är också större risk att man har högt antal av NK-cells när man har endometrios. Jag har inte fått det vetenskapligt bevisat eftersom jag ej tagit blodprov och fått det analyserat för NK-cells. Det är ingenting man gör i Sverige efter 5 misslyckade ivf försök ! Läkarna här i Sverige säger att det inte finns tillräckligt med studier som bevisar det. Däremot i USA och England är det mer vanligt att utföra detta test och ge kortison.


Dr.Alan E. Beer.




Nu är jag gravid och har gått in i v.6 (5+4), är ett nervvrak och väntar att det ska bli den 31 oktober då vi ska på vul på ivf kliniken, kommer då att vara i v.8 (7+0). Vi hoppas att vi får se ett eller två hjärtan slå. För övrigt angående symtom så är brösten ömma och lite större och jag var uppe och kissade en massa gånger i natt.


Lördagsmys med mannen och katten väntar.


Fortsatt trevlig helg!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar